ISTILAH - ISTILAH FEQAH YANG UMUM


ISTILAH - ISTILAH FEQAH YANG UMUM

1. FARDHU
Fardhu ialah sesuatu yang dituntut oleh syara' supaya dikerjakan, dan tuntutan itu
adalah tuntutan yang pasti berdasarkan dalil qath'i yang tidak ada kesamaran lagi. Con-
tohnya adalah rukun Islam yang lima yang tuntutannya berdasarkan Al-Qur'an Al-Karim atau sunnah yang mutawatir atau sunnah yang masyhur.

2. WAJIB

Wajib ialah sesuatu yang dituntut oleh syara'untuk dilakukan dan tuntutan itu adalah
tuntutan yang pasti berdasarkan dalil zhanni yang ada kesamaran padanya. Contohnya, se-
perti zakat fitrah, shalat Witir; dan shalat Dua Hari Raya, karena perkara-perkara itu ditetapkan
dengan dalil zhannr, yaitu dengan hadits ahad dari Nabi Muhammad saw.Hukumnya
adalah sama seperti fardhu, cuma orang yang mengingkarinya tidak meniadi kafir.
Fardhu dan wajib mempunyai makna yang sama menurut jumhur ulama selain ulama
Hanafi.

3. MANDUB ATAU SUNNAH

Yaitu, sesuatu yang dituntut dari seorang mukallaf supaya dia melakukannya, tetapi
tuntutan itu bukan tuntutan yang pasti, atau dengan kata lain ia adalah sesuatu yang di-
berikan pujian kepada orang yang melakukannya, tetapi yang meninggalkannya tidak
dicela. Contohnya adalah mencatat Hutang.

selain Hanafi, mandub juga dinamakan dengan istilah sunnah, nafilah, mustahab, tathawwu’
murghab fih, ihsan, dan husn.

Ulama Hanafi membagikan mandub kepada mandub mu'akkad seperti shalat Jumat, mandub masyru' seperti puasa hari Senin dan Kamis dan mandub za'id seperti mengikut cara Rasulullah
saw. dalam makan, minum, berjalan, tidur; memakai pakaian, dan lain-lain.
Pengarang ad-Durr al-Mukhtar dan Ibnu
Abidin memilih pendapat jumhur.

Meninggalkan perkara-perkara tersebut adalah tindakan yang tidak utama (khilaf al-aula). Kadang-kadang membiasakan diri meninggalkan perkara-perkara tersebut dapat menjadi makruh.

4. HARAM

Haram ialah sesuatu yang dituntut oleh syara' untuk ditinggalkan dengan tuntutan
yang jelas dan pasti. Menurut ulama Hanafi, haram ialah sesuatu yang perintah meninggalkannya
ditetapkan berdasarkan dalil qath'i yang tidak ada kesamaran. Contohnya adalah pengharaman zina dan pengharaman mencuri. Hukumnya ialah perkara-perkara itu waiib djauhi dan pelakunya dihukum (disiksa).

Ia juga dinamakan maksiat, dosa (dzanb), keji (qabih), mazjur'anhu, dan mutawo'id 'alayhi.
Orang yang mengingkari keharaman adalah kafir.

5. MAKRUH TAHRIM

Menurut ulama Hanafi, makruh tahrim ialah sesuatu yang dituntut oleh syara'supaya ditinggalkan dengan tuntutan yang tidak jelas dan pasti berdasarkan dalil zhanni, seperti melalui hadits ahad. Contohnya ialah hukum membeli barang yang hendak dibeli oleh orang lain, seperti bertunangan dengan tunangan orang lain dan memakai sutra serta emas oleh lelaki. Hukumnya ialah orang yang orang  meninggalkannya diberi pahala dan yang melakukannya dihukum / disiksa).
Dalam Madzhab Hanafi, jika disebut kata makruh, maka maksudnya adalah makruh tahrim. Maksud makruh tahrim menurut mereka ialah sesuatu yang dilarang itu lebih dekat kepada keharaman, tetapi orang yang mengingkarinya tidaklah menjadi kafir.

6. MAKRUH TANZIH

Menurut ulama Hanafi, makruh tanzih ialah sesuatu yang dituntut oleh syara' untuk
ditinggalkan tapi tuntutannya tidak pasti dan tidak mengisyaratkan kepada hukuman.
Contohnya adalah memakan daging kuda perang, karena kuda itu diperlukan untuk
jihad, seperti mengambil wudhu dari air dibejana sisa minuman kucing atau burung
yang memburu seperti elang dan gagak, seperti meninggalkan sunnah-sun nah mu' akkad.
Hukumnya ialah orang yang meninggalkannya diberi pahala dan orang yang melaku-
kannya dicela, tetapi tidak dihukum.

7. MUBAH

Mubah ialah sesuatu yang syara' memberikan kebebasan kepada seorang mu-
kallaf untuk melakukannya, atau meninggalkannya. Contohnya adalah makan dan mi-
num. Hukum asal dari segala sesuatu adalah mubah selama tidak ada larangan atau
pengharaman. Hukumnya ialah tidak ada pahala dan tidak ada hukuman (siksa) bagi
orang yang melakukannya.

8. SYARAT DAN RUKUN

Syarat ialah sesuatu yang kewujudan sesuatu yang lain bergantung pada kewujudan-
nya dan ia merupakan unsur luar dari hakikat sesuatu itu. Umpamanya adalah wudhu men-
jadi syarat bagi shalat, dan ia merupakan unsur luar dari amalan shalat.

Rukun menurut ulama Hanafi ialah sesuatu yang kewujudan sesuatu yang lain ada-
lah bergantung pada kewujudannya, dan ia menjadi bagian dari hakikat itu. Ruku' adalah
rukun dalam shalat, sebab ia adalah bagian dari shalat. Demikian juga bacaan al-Faatihah
dalam shalat adalah rukun, sebab ia menjadi sebagian dari hakikat shalat.

Menurut jumhur, rukun ialah perkara yang menjadi asas bagi kewujudan sesuatu, meskipun ia berada di luar hakikat sesuatu itu.

9. MANI’ (PENGHALANG)

Mani' ialah sesuatu yang kewujudannya menyebabkan ketiadaan hukum atau menye-
babkan batalnya as-sabab. Contoh yang pertama ialah adanya utang dalam bab zakat
adalah menghalangi kewajiban zakat.

10 . SAH (SHIHHAH), RUSAK (FASAD), DAN BATAL (BUTHLAN)

Shihhah [sah) ialah sesuai dengan perintah syara'. Shahih ialah sesuatu yang sempurna rukun dan syaratnya sama seperti yang dituntut oleh syara'. Ibadah yang tidak sah ada kalanya batal (bathit) atau rusak (fasid).

11. ADA', (TUNAI), IADAH (MENGULANG) DAN QADHA’

Ada' (tunai) ialah melaksanakan kewajiban dalam waktu yang telah ditetapkan oleh syara'.

I'adah (mengulang) ialah melakukan perkara wajib untuk kedua kalinya dalam waktunya, seperti mengulangi shalat bersama-sama dengan jamaah.

Qadha' ialah melakukan perkara yang wajib setelah habis waktu.

JILID 1 MS 62


Comments

Popular posts from this blog

TAHARAH : UKURAN DAN NAJIS YANG DIMAAFKAN

TAHARAH : HUKUM GHUSALAH/ AIR MUSTAKMAL

TAHARAH : PEMBAHAGIAN NAJIS