ISTILAH - ISTILAH FEQAH YANG UMUM
ISTILAH - ISTILAH FEQAH YANG UMUM
1. FARDHU
Fardhu ialah sesuatu yang dituntut oleh syara' supaya
dikerjakan, dan tuntutan itu
adalah tuntutan yang pasti berdasarkan dalil qath'i yang
tidak ada kesamaran lagi. Con-
tohnya adalah rukun Islam yang lima yang tuntutannya
berdasarkan Al-Qur'an Al-Karim atau sunnah yang mutawatir atau sunnah yang
masyhur.
2. WAJIB
Wajib ialah sesuatu yang dituntut oleh syara'untuk
dilakukan dan tuntutan itu adalah
tuntutan yang pasti berdasarkan dalil zhanni yang ada
kesamaran padanya. Contohnya, se-
perti zakat fitrah, shalat Witir; dan shalat Dua Hari
Raya, karena perkara-perkara itu ditetapkan
dengan dalil zhannr, yaitu dengan hadits ahad dari Nabi
Muhammad saw.Hukumnya
adalah sama seperti fardhu, cuma orang yang mengingkarinya
tidak meniadi kafir.
Fardhu dan wajib mempunyai makna yang sama menurut jumhur
ulama selain ulama
Hanafi.
3. MANDUB ATAU SUNNAH
Yaitu, sesuatu yang dituntut dari seorang mukallaf supaya
dia melakukannya, tetapi
tuntutan itu bukan tuntutan yang pasti, atau dengan kata
lain ia adalah sesuatu yang di-
berikan pujian kepada orang yang melakukannya, tetapi
yang meninggalkannya tidak
dicela. Contohnya adalah mencatat Hutang.
selain Hanafi, mandub juga dinamakan dengan istilah
sunnah, nafilah, mustahab, tathawwu’
murghab fih, ihsan, dan husn.
Ulama Hanafi membagikan mandub kepada mandub mu'akkad
seperti shalat Jumat, mandub masyru' seperti puasa hari Senin dan Kamis dan mandub
za'id seperti mengikut cara Rasulullah
saw. dalam makan, minum, berjalan, tidur; memakai
pakaian, dan lain-lain.
Pengarang ad-Durr al-Mukhtar dan Ibnu
Abidin memilih pendapat jumhur.
Meninggalkan perkara-perkara tersebut adalah tindakan
yang tidak utama (khilaf al-aula). Kadang-kadang membiasakan diri meninggalkan
perkara-perkara tersebut dapat menjadi makruh.
4. HARAM
Haram ialah sesuatu yang dituntut oleh syara' untuk
ditinggalkan dengan tuntutan
yang jelas dan pasti. Menurut ulama Hanafi, haram ialah
sesuatu yang perintah meninggalkannya
ditetapkan berdasarkan dalil qath'i yang tidak ada
kesamaran. Contohnya adalah pengharaman zina dan pengharaman mencuri. Hukumnya
ialah perkara-perkara itu waiib djauhi dan pelakunya dihukum (disiksa).
Ia juga dinamakan maksiat, dosa (dzanb), keji (qabih),
mazjur'anhu, dan mutawo'id 'alayhi.
Orang yang mengingkari keharaman adalah kafir.
5. MAKRUH TAHRIM
Menurut ulama Hanafi, makruh tahrim ialah sesuatu yang
dituntut oleh syara'supaya ditinggalkan dengan tuntutan yang tidak jelas dan
pasti berdasarkan dalil zhanni, seperti melalui hadits ahad. Contohnya ialah
hukum membeli barang yang hendak dibeli oleh orang lain, seperti bertunangan
dengan tunangan orang lain dan memakai sutra serta emas oleh lelaki. Hukumnya
ialah orang yang orang meninggalkannya
diberi pahala dan yang melakukannya dihukum / disiksa).
Dalam Madzhab Hanafi, jika disebut kata makruh, maka
maksudnya adalah makruh tahrim. Maksud makruh tahrim menurut mereka ialah
sesuatu yang dilarang itu lebih dekat kepada keharaman, tetapi orang yang mengingkarinya
tidaklah menjadi kafir.
6. MAKRUH TANZIH
Menurut ulama Hanafi, makruh tanzih ialah sesuatu yang
dituntut oleh syara' untuk
ditinggalkan tapi tuntutannya tidak pasti dan tidak
mengisyaratkan kepada hukuman.
Contohnya adalah memakan daging kuda perang, karena kuda
itu diperlukan untuk
jihad, seperti mengambil wudhu dari air dibejana sisa
minuman kucing atau burung
yang memburu seperti elang dan gagak, seperti
meninggalkan sunnah-sun nah mu' akkad.
Hukumnya ialah orang yang meninggalkannya diberi pahala
dan orang yang melaku-
kannya dicela, tetapi tidak dihukum.
7. MUBAH
Mubah ialah sesuatu yang syara' memberikan kebebasan
kepada seorang mu-
kallaf untuk melakukannya, atau meninggalkannya.
Contohnya adalah makan dan mi-
num. Hukum asal dari segala sesuatu adalah mubah selama
tidak ada larangan atau
pengharaman. Hukumnya ialah tidak ada pahala dan tidak
ada hukuman (siksa) bagi
orang yang melakukannya.
8. SYARAT DAN RUKUN
Syarat ialah sesuatu yang kewujudan sesuatu yang lain
bergantung pada kewujudan-
nya dan ia merupakan unsur luar dari hakikat sesuatu itu.
Umpamanya adalah wudhu men-
jadi syarat bagi shalat, dan ia merupakan unsur luar dari
amalan shalat.
Rukun menurut ulama Hanafi ialah sesuatu yang kewujudan
sesuatu yang lain ada-
lah bergantung pada kewujudannya, dan ia menjadi bagian
dari hakikat itu. Ruku' adalah
rukun dalam shalat, sebab ia adalah bagian dari shalat.
Demikian juga bacaan al-Faatihah
dalam shalat adalah rukun, sebab ia menjadi sebagian dari
hakikat shalat.
Menurut jumhur, rukun ialah perkara yang menjadi asas
bagi kewujudan sesuatu, meskipun ia berada di luar hakikat sesuatu itu.
9. MANI’ (PENGHALANG)
Mani' ialah sesuatu yang kewujudannya menyebabkan
ketiadaan hukum atau menye-
babkan batalnya as-sabab. Contoh yang pertama ialah
adanya utang dalam bab zakat
adalah menghalangi kewajiban zakat.
10 . SAH (SHIHHAH), RUSAK (FASAD), DAN BATAL (BUTHLAN)
Shihhah [sah) ialah sesuai dengan perintah syara'. Shahih
ialah sesuatu yang sempurna rukun dan syaratnya sama seperti yang dituntut oleh
syara'. Ibadah yang tidak sah ada kalanya batal (bathit) atau rusak (fasid).
11. ADA', (TUNAI), IADAH (MENGULANG) DAN QADHA’
Ada' (tunai) ialah melaksanakan kewajiban dalam waktu
yang telah ditetapkan oleh syara'.
I'adah (mengulang) ialah melakukan perkara wajib untuk kedua
kalinya dalam waktunya, seperti mengulangi shalat bersama-sama dengan jamaah.
Qadha' ialah melakukan perkara yang wajib setelah habis
waktu.
JILID 1 MS 62
JILID 1 MS 62
Comments
Post a Comment