TAHARAH : HUKUM GHUSALAH/ AIR MUSTAKMAL


Ghusaloh ialah air yang telah digunakan untuk mengangkat hadats atau menghilangkan kotoran: naJis, baik najis hukmi ataupun naJis haqiql. Menurut pendapat Jumhur selain

ulama madzhab Hanafi, hukum ghusalah adalah bersih jika tempat yang dibasuh itu bersih.

Adapun menurut para fuqaha, maka ada tiga uraian terperinci sebagai berikut.

 

HANAFI

 

ghusalah naJis haqiqi dan ghusalah najis hukmi yaitu hadats.

 

Ghusalah najis hukmi ialah air musta'mal, IA dihukumi bersih, tetapi tidak menyucikan. Artinya, ia tidak boleh digunakan untuk berwudhu. TAPI boleh digunakan untuk menghilangkan najis haqiqi.

 

Tidak boleh menggunakan ghusalah kecuali untuk air minum, membersihkan tanah

yang basah, memberi minum binatang, dan seumpamanya. Tetapi iika air itu telah berubah

rasa, warna, ataupun bau, maka perubahan ini menunjukkan bahwa najis tersebut men-

dominasi air itu.

 

MALIKI berpendapat jika ghusalah itu berubah rasa, warna, bau, maka

ia dihukum mutanajjis jika tempat [yang dibasuh) masih ada najis. Tetapi jika tempat

(yang dibasuh itu) bersih, maka ghusalah itu dihukumi bersih.

 

SYAFI'I,

ghusalah yang sedikit dihukumi bersih apabila berpisah dari tempat yang dibasuh dalam keadaan tidak berubah. Dan tempat yang dibasuh itu juga telah menjadi bersih

 

ghusalah yang banyak, maka ia dihukumi bersih selagi ia tidak berubah meskipun

tempat yang dibasuh belum bersih. Namun sekiranya ia berubah, bertambah beratnya,

belum bersih tempat yang dibasuh, maka ia dihukumi mutanajjis sama seperti hukum

tempat yang dibasuh.

Comments

Popular posts from this blog

TAHARAH : UKURAN DAN NAJIS YANG DIMAAFKAN

TAHARAH : PEMBAHAGIAN NAJIS